14.05.2024 | Håvard Simonsen

Mikkel Snarud på Hamar har tatt præriedrømmen hjem. Mens han molder ned grisemøkka med sin John Deere 9400 og en 9,25 meter bred Väderstad Carrier, forteller han om lidenskapen som ble til virkelighet.

– Jeg har sagt at jeg skal ha meg en sånn traktor før jeg gir meg som bonde, og jeg skal drive i 5-6 år til fram til jeg er 62. Jeg begynte å lete på nettet, og for et par år siden så jeg denne lå ute i Danmark i nesten ett år. Jeg tok turen ned og så på den, pruta pris ferdig levert Oslo og traktoren kom til Hamar 26. desember 2022. Det ble litt av en julepresang.

Toppmodell

Traktoren er en John Deere 9400, toppmodellen i den legendariske 9000-serien som ble lansert i 1996. Traktoren som nå vekker oppsikt på jordene rundt Hamar, er en 1999-modell som hadde gått 11 000 timer da Snarud kjøpte den.

imagem8g2k.png

HEDMARKSPRÆRIEN: John Deere-drageren gjør seg godt på de store jordene på Hedmarken.

– Det er litt præriefølelse, for det er jo den gode gamle præriedrageren som vi har sett i Amerika. Jeg har tidligere hatt en stor John Deere 8000-serie og det går noen beltetraktorer her i landet, men jeg tror ikke det går noen andre leddstyrte 9000-modeller i Norge. Så da tenkte jeg: Hvorfor ikke gå helt til toppen. Da er det ingen som er større enn deg.

– Kan det bli for stort?

– Nei, det tror jeg ikke... Da er det bare å kjøpe større, sier Snarud med en god latter.

– Hva er bakgrunnen for denne interessen for de store amerikanske John Deere-traktorene?

– Jeg har vært mange turer i USA. Der har vi vært innom alle maskinforhandlerne, særlig John Deere, og vi har sett traktorene i virksomhet ute på jordene. Og jeg er litt sånn at jeg alltid prøver de store tingene før alle andre prøver dem.

Snaruds 9400-modell veier 14 tonn – fordelt med 8,5 tonn foran og 5,5 tonn bak. På hver aksling kjører han med fire 710-hjul og lufttrykk på 0,6 bar. På det meste blir det dermed litt over to tonn pr. hjul. Marktrykket blir ikke større enn på de store 4-hjulstraktorene.

Topp moderne

Forrige vinter foretok Snarud en omfattende oppussing og modernisering av traktoren.

– Den er jo produsert før GPS-ens tid. Men nå er den oppgradert med AutoTrac, ISOBUS-nett og JDLink. Rett før våronna i år fikk jeg også montert John Deeres siste generasjon 5-skjerm. Jeg kan kjøre ISOBUS-redskap som jeg får opp på skjermen i traktoren, med tildeling og alt. Jeg har vært på Atfarm og laget tildelingsfiler til såingen min, som jeg sender til traktoren, som styrer såmaskinen og justerer såmengden på skiftet slik jeg vil ha det. Det er fullt moderne traktor, understreker Snarud.

Tinder og skåler

Snarud driver med gris og planteproduksjon og sår rundt 1 500 dekar. I fjor gikk John Deere-drageren litt i harving, men mest i såmaskinen.

– Nå har du hengt på en 9,25 meter Carrier fra Väderstad?

– I fjor hadde jeg bare den fem meter harva jeg hadde (vi kommer tilbake til den). Den syntes jeg var litt liten bak og tenkte jeg måtte kjøpe meg ei harv som passer til den store traktoren, og anså en Carrier fra Väderstad som ei fin harv. Vi har jo mye stein og jeg har hatt lyst på en Carrier. Jeg var i Sverige i vinter og fikk tak i denne som vi bruker for første gang nå i år.

– Hva skal du bruke Carrier'n til?

– Nå i vår går den og molder ned husdyrgjødsel. Vi sprer husdyrgjødsel på 1 000-1 200 mål hvert år og kjører slik at den moldes ned med en gang etter spredning. Den skal helst ikke ligge mer enn et kvarter. For øvrig er Carrier'n kjøpt med tanke på å brukes om høsten rett etter treskeren for å få i gang omdanning av halmen.

Snarud innrømmer at den over ni meter brede Carrier'n som er konstruert for å arbeide helt ned mot 15-16 cm, gir de 425 hk i 9400-modellen noe å tygge på.

– Vi har fått ei harv så vi virkelig fikk prøvd traktoren. Når vi setter på sloddeplanken begynner den faktisk å ta i skikkelig, nesten så den begynner å gi seg litt når vi kjører ordentlig hardt på, forteller han.

– Du var også den første i Norge som kjøpte en Väderstads kraftige Opus tindekultivator? Nå har du både tinderedskap og skålredskap.

– Kjøpet av Opus var for å få ei harv som tåler stein og ha soilringen bak som trykker ned stein. Derfor får jeg ikke særlig mer stein etter Opus'n enn jeg har etter ei skålharv. Dyrkingsstrategien min er en kombinasjon av skålredskap og tinderedskap. Tinderedskap for å ta opp såle som skålredskapen lager, men samtidig kjøre minst mulig. Jeg har i mange år gjort ei kjøring om høsten, en runde med glyfosat, og så en runde med husdyrgjødsel og ei harving før vi sår, sier Snarud.

Carrier-harva passer godt til Snaruds seks meter Nordic-utgave av Väderstads Spirit såmaskin.

– Når jeg harver en runde før såing, ser jeg ingen grunn til å ha en ekstra skålseksjon på såmaskinen, slik som på en Fix-modell. Det blir smør på flesk, som vi kaller det her på Hedmarken, sier han.

imagegklrv.png

HARV SOM PASSER: Snarud følte han måtte ha ei harv som passet til stordrageren og kjøpte i vinter en 9,25 meter bred Carrier i Sverige.

9000-serien

John Deere lanserte sin 9000-serie i 1996, som ble produsert ved fabrikken i Waterloo, Iowa, fram til 2001. Serien besto av fire modeller, som alle hadde nyutviklede 6-sylindrede motorer:

  • 9100 (8,1 l/260 hk)
  • 9200 (10,5 l/310 hk)
  • 9300 (10,5 l/360 hk)
  • 9400 (12,5 l/425 hk)

imagei811v.png