- Uansett om du er husdyrbonde, grønsaksdyrker, kornbonde eller entreprenør, kan du finne en 6R som er laget for deg. 6R er en av de mest allsidige traktorseriene på markedet, med fire rammestørrelser og hele 14 modeller fra 110 til 300 hestekrefter, sier Tore Glærum, produktsjef traktor i Felleskjøpet Agri.
Og to nye sterke og kompakte
- I dag er 6130R den største 4 sylindrede 6R med kort ramme. Her kommer det to nye modeller, 6R140 og 6R150. Det betyr at vi nå kan tilby en 4 sylindret traktor med hele 177 hk makseffekt, i samme kompakte størrelse som dagens 6130R. Dette er noe det norske markedet har ventet lenge på, sier Glærum.
To nye sterke i mellomklassen
- Og ikke nok med det. I det vi kaller medium ramme, kommer det to nye 6-sylindrede modeller. Der har vi allerede dagens 6155R, som er en av Norges mest solgte modeller. De to nye 6R165 og 6R185 er også sterkere, så vi kan nå tilby en 6-sylindret traktor med 234 hk makseffekt i samme rammestørrelse som dagens 6155R.
Den beste på transport
Observante lesere har nå kanskje fått med seg at 6R skifter modellbenevning, slik at 6250R fra nå vil hete 6R250, slik vi kjenner det fra 7R og 8R-seriene. 6R-serien har også fått et nytt design, med inspirasjon fra 7R og 8R.
John Deere 6R250 er ellers hittil ubeseiret i DLG sin PowerMix transporttest, hvor den siden 2018 har vært den mest drivstoff-effektive. Og landbruksmyndighetene i den tyske delstaten Niedersachsen har bekreftet de eksepsjonelle resultatene i traktortesten i 2020.
Maksimal holdbarhet
Glærum trekker fram John Deeres helrammekonstruksjon som den sterke ryggraden i alle traktorene i 6R-serien. Motor og transmisjon er montert på isolerte blokker i ramma som reduserer vibrasjoner og lyd. Og ramma er en perfekt plattform for en frontlaster.
Automatisk oppsett
Innstillinger som må gjøres på jordet er redusert med opptil halvparten. Oppgaver som er planlagt i arbeidslista i Operations Center dukker automatisk opp på Gen4-skjermen når du kjører inn på jordet, og du kan klikke på skjermen en gang for å bekrefte innstillingene før du begynner arbeidet.
Praktiske og effektive transmisjoner
Nytt er nå at du kan få 6R med CommandQuad Plus, som er som å kjøre med automatgir. Men man kan også velge John Deere sine velkjente transmisjoner som DirectDrive, som utnytter fordelene med mekanisk transmisjon og god utnyttelse av hestekreftene, og den og effektive trinnløse AutoPowr™.
Smartere hydraulikk
Boost, også kalt Intelligent Power Managment, har tidligere vært tilgjengelig på 6R serien ved PTO-arbeid samt transport. Nå vil de nye 6R traktorene også gi boost, altså økt motoreffekt, ved arbeid som inkluderer traktorens hydraulikk. Dette kan være veldig praktisk for eksempel når man bruker traktoren til en luftassistert såmaskin. 6R har ellers opptil 6 uavhengige styrte uttak med opptil 160 liter olje i minuttet for topp produktivitet.
Enestående førerhytte
Hytta på den nye 6R-serien er ekstra romslig (3,33 m³) og veldig støysvak 71 dB(A). Her er instrumentpanelet i dashbordet flytta opp i A-stolpen for å gi bedre sikt framover.
Populær Commandpro og ny joystick
Den populære kjørespaken CommandPro blir selvsagt med videre på den nye 6R serien. Den betjener transmisjonen, og har 11 programmerbare knapper som kan blant annet brukes til 3-punkt, kraftuttak, SCV, AutoTrac, ISOBUS og mye mer. Etter ønske fra kundene har det i tillegg blitt utviklet en ny joystick. Den nye joysticken kan selvsagt betjene frontlaster eller andre funksjoner som hydraulikkuttak, AutoTrac, Isobus og mer, og nå kan den også betjene traktorens vendegir! Dette er praktisk særlig i arbeid med frontlaster.
Ergonomisk spak: Lastespaken har fått vendegir og dashbordet er flyttet til A-stolpen.
Fire ulike rammer
6R-serien kommer med fire ulike rammer og 18 modeller.
Modell |
Akselavstand |
Makseffekt |
---|---|---|
6R kort ramme |
258 cm |
|
6R110 |
|
135 hk |
6R120 |
|
145 hk |
6R130 |
|
156 hk |
6R140 |
|
166 hk |
6R150 |
|
177 hk |
6R medium ramme |
276,5 cm |
|
6R145 |
|
192 hk |
6R155 |
|
203 hk |
6R165 |
|
213 hk |
6R185 |
|
234 hk |
6R lang ramme |
280 cm |
|
6R175 |
|
223 hk |
6R195 |
|
244 hk |
6R215 |
|
259 hk |
6R ekstra lang ramme |
290 cm |
|
6R230 |
|
281 hk |
6R250 |
|
301 hk |
Komfortabel kjøring
TLS™ Plus forakselfjæring og HCS Pluss førerhusfjæring fungerer sammen med traktorens øvrige systemer for å gi den beste kjøre- og kjøreopplevelsen. I tillegg er det mulig å justere antallet rattomdreininger for å fullt utslag på styringa i lave hastigheter. Mindre ratting på vendeteigen eller ved arbeid med frontlaster i trange omgivelser gjør arbeidet mindre slitsomt.
Automatisert kjøring
Enda enklere blir det hvis man kobler inn vendeteigsautomatikken, som kan styre alle traktor- og redskapsfunksjoner inkludert styring, hastighetsendringer, kraftuttaksinn- og utkobling samt heving og senking av redskap på riktig tid for å gi riktig tildeling av såkorn, gjødsel eller plantevernmidler overalt og hele tiden. Man kan også plassere en mottaker på sleperedskaper for å kompensere for sideveis forskyvning i ujevnt terreng eller i bakker. Og man kan synkronisere farten på John Deere traktor som følger en John Deere tresker eller finsnitter, slik at man kan fylle hengeren uten søl.
Alltid oppdatert med JDlink
JDlink over mobilnettet gjør det mulig med fjern-service og hjelp til sjåføren fra en kollega eller mekaniker, samt automatisk oppdatering av programvaren i traktoren.
En John Deere er rimelig å eie
Lavt drivstofforbruk, lite vedlikehold og små reparasjonskostnader vil sammen med et godt bruktmarked med høye bruktpriser sikre at du får mest igjen for pengene når du kjøper en John Deere.
Eksklusivt besøk: Maskindirektør Frode Dahl gleder seg til å vise fram et eksemplar fra den nye 6R-serien på Agroteknikk.